Sök utbildning 👉

Får jag poäng för gymnasiekursen om jag får ett f?

22 okt 2019
Hej, jag undrar ifall om man får F i betyg ifall kurs poängen fortfarande räknas då. Jag tog nyligen studenten och fick F i två ämnen, de ämnen jag fick F i ger 100 poäng och jag undrar ifall de 100 poängen räknas eller inte.

23 okt 2019

Om du har fått F i betyg har du fortfarande gått själva kursen. Den kursen räknas alltså med som100 poäng av de 2500 poäng som en gymnasieutbildning består av. Men man måste ha godkänt i minst 2250 av 2500 poäng, alltså kan man vara underkänd i högst 250 poäng.

Om du har F i 200 poäng kan du alltså fortfarande få din gymnasieexamen så länge kurserna du fick F inte krävs för din gymnasieexamen. Om du läser ett högskoleförberedande program gäller det att man ska ha godkänt betyg i Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3, Matte 1 och Engelska 5 och 6 + ett godkänt gymnasiearbete.