Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

17 okt 2019
Hej!!
Jag är en tjej på 14 år som går i 8:an. Jag är rätt säker på att jag vill bli något inom psykiatrin när jag blir äldre. Kanske psykolog, psykiatriker eller terapeut. Jag har just nu (vi har ej fått nya betyg) 292,5 i merit som jag tror är rätt bra. Men jag funderar på vad jag ska gå på för gymnasielinje så jag sedan har behörighet till bra universitet och högskolor för det jag vill bli. Antingen NaturSam eller SamBeteende. Funkar det? Vill helst inte gå natur eftersom att det kommer bli väldigt stressigt och jag dansar VÄLDIGT mycket på min fritid och lever för det. Men samtidigt vill jag ha en bra grund och utbildning till att bli tex en psykolog. Kan jag gå Sam då? Eller kommer jag inte komma in på bra högskolor och universitet? Vill dock inte bli någon ”läkare” utan mer samtalar. Men kanske även förstå vad som händer i hjärnan men folk och förebygga dåligt beteende och mående. Hur gör jag? Vilken linje? Tack för svar på förhand!!

18 okt 2019

För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så länge du får dessa kurser så spelar det ingen roll vilket program du går. Du kan dessutom få dessa kurser på de flesta högskoleförberedande program. Du kan även välja det Estetiska programmet med dansinriktning och fortfarande få behörigheten du behöver (då ska du komma ihåg att välja till matte 2 i det individuella valet).

Vilken gymnasieskola och gymnasieprogram du går har ingen betydelse för om du kan komma in på bra högskolor och universitet. Det är bara behörighetskraven för utbildningen du vill gå och dina betyg som spelar roll när du söker till högskolan.