Ska man välja extra engelska eller moderna språk?

17 okt 2019
Jag undrar över moderna språk. Jag har en kille i 5:e klass som ska välja moderna språk till 6:an snart. Han har svårt att ta in engelskan då han har en enklare form av dyslexi. Det bästa hade varit om han fick extra engelska istället så han blir säker på det. Men vad jag förstår kan det vara en nackdel när han väljer gymnasieutbildning senare? Måste man läsa ett modernt språk på exempelvis samhäll? Eller kan man ha extra engelska där med?

17 okt 2019

Det finns några fördelar med att läsa moderna språk men det måste också vägas mot nackdelarna att till exempel välja bort extra engelska som i det här fallet. Moderna språk kan ge meritpoäng både vid ansökan till gymnasieskolan och till högskolan. Och det är det som är den största fördelen med att läsa det.

Men engelska är en ännu viktigare kurs eftersom den krävs för att man ska vara behörig till gymnasiet, få sin gymnasieexamen och för att kunna söka vidare utbildning. Det är alltså ännu viktigare att man ser till att eleven klarar engelskan. På den här sidan kan ni läsa om hur meritpoängen och moderna språk fungerar: http://www.utbildningsinfo.se/grundskola/sprakval-och-meritpoang-1.1224.

Man måste läsa moderna språk på de flesta av de högskoleförberedande gymnasieprogrammen men man kan börja från nybörjarnivå. Så man behöver alltså inte ha förkunskaper i det moderna språket från grundskolan.