👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Finns det chans att höja sina gymnasiebetyg senare?

16 okt 2019
Hejsan!

Jag går naturlinjen. Jag går andra året och tycker att vissa av ämnerna blivit lite klurriga. I början av första året var jag väldigt stressad, dels av allt nytt och dels av att jag inte fick de höga betygen jag vant mig vid i grundskolan. Jag kom till denna hemsida och live-chattade med er SVY som berättade för mig att det är möjligt att ta kursprover för ämnen som tex. Kemi 1 senare i komvux om man betalade för att ta provet. Denna nya information lugnade ner mig, tanken att det alltid fanns en plan två ifall jag inte blev nöjd med något betyg fick mig att stressa mindre. Då fokuserade jag mer på att lära mig och inte bry mig om betyg.

Inför årskurs två undrar jag liknande, är det möjligt att ta kursprover för ämnen som Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 1 senare i komvux? Om det är möjligt skulle ta underlätta för mig en hel del och jag kan fokusera på att lära mig mer om de olika ämnerna utan att behöva oroa mig om betyg (då jag kan förbättra de senare om jag måste).

Med vänliga hälsningar,

17 okt 2019

Ja, det stämmer att man kan göra prov i kurserna på Komvux senare om man vill höja sina betyg. Det kallas för prövningar. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Prövning kan göras i alla gymnasiekurser som ingår i elevens individuella studieplan, och som det sätts betyg i. Man kan göra prövning i en gymnasiekurs hur många gånger som helst och varje prövning kostar 500 kronor. I de större städerna finns ofta flera tillfällen varje termin att göra prövning i en kurs. På mindre orter är tillfällena färre. Oavsett vilken kommun man är skriven i kan man göra prövning i vilken kommun som helst.