Hur kan jag få behörighet för att bli läkare?

15 okt 2019
Hej! Jag gick samhällslinjen (inriktning samhäll) på gymnasiet och nu efter studenten så har jag kommit på att jag vill bli läkare. Jag hade inte toppenbetyg i skolan men inte heller dåliga, detta pga att jag hade väldigt dålig motivation till att lära mig saker. Egentligen har jag väldigt enkelt att förstå saker om det är något som intresserar mig och nu är jag villig att lägga ner mycket tid på att plugga. Är det möjligt för mig att läsa till läkare och om det går, vad behöver jag göra/komplettera för att kunna göra det? Jag vet t.ex att jag behöver läsa matte 4, men behöver jag även läsa matte 3? Jag har ju bara läst matte 1 och 2 tidigare. Tacksam för svar!
Mvh Alva

15 okt 2019

Hej Alva,

Vad roligt att du vill bli läkare! Om man vill bli läkare så är det Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning som ger den behörigheten under gymnasiet. Men om du gått något annat kan du läsa in de kurser du saknar på Komvux efteråt eller gå ett naturvetenskapligt basår på universitet/högskola.

Behöver du höja betygen för att komma in kan du göra det genom att skriva prövningar (prov) på Komvux. Ta kontakt med Komvux i din kommun så får du hjälp att planera dina studier där.