Hur ska man tänka kring antagningsstatistiken?

08 okt 2019
Jag har tittat på antagnings poängen för ettorna 2019, men förstår inte vilka poäng av de som står i listan som är viktiga. Ska man titta på slutantagnings poängen eller reserv för att veta om man skulle kunna komma in eller ej?

09 okt 2019

Du kan inte veta exakt hur antagningspoängen kommer att se ut innan du ansöker till gymnasiet. Men du kan titta på hur den såg ut från tidigare år. Så när du tittar på statistiken från 2019 så ser du den lägsta antagningspoängen (poängen för den sista personen som blivit antagen i gymnasievalet). Du ser kanske också hur många reserver som kom in och deras poäng. Vilken du tittar på spelar kanske inte så stor roll eftersom det inte finns någon fast antagningsgräns. Det enda du kan räkna med är att det troligen blir någonstans runt dessa poänger även nästa år (ofta lite högre).