👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Måste man gå Ekonomi-juridik för att bli advokat?

08 okt 2019
Hej!
Jag funderar över att bli advokat efter jag är klar med mina utbildningar. Vill då alltså gå Ekonomi Juridik på gymnasiet och plugga vidare kriminologi på högskolan. Är det ett smart val att gå en ekonomi linje om man verkligen inte är bra eller intresserad av matte? Har C i matte nu, gå i nian.

08 okt 2019

Du behöver inte gå Ekonomi-juridik för att sedan bli advokat. Så är du intre intresserad av programmet är det troligen bättre att du väljer något du har ett större intresse för.

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden så när du är klar med gymnasiet ska du alltså söka till Juristprogrammet på högskola/universitet. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program.

Lycka till med ditt gymnasieval! /Petra,SYV