Kommer jag in på högskola?

05 okt 2019
Får man söka till universitetet med låga betyg som E och D? För jag går ekonomiprogrammet och tänker söka till optikerprogrammet eller någon inriktning med ekonomi på universitetet.
Tack på förhand!

05 okt 2019

Du får alltid söka oavsett dina betyg. Alla utbildningar och alla högskolor/universitet har olika antagningsgränser som dessutom ändras varje beroende på hur många som söker just det året. Man kan kolla antagningsstatistik för högskolor/universitet på UHR.se.

Om du inte har tillräckligt för vad du vill göra efter gymnasiet så kan du skriva prövningar på Komvux/vuxenutbildning för att höja betygen och du kan också skriva högskoleprovet flera gånger och komma in genom det.

Lycka till! / Petra,SYV