Kan jag bli mäklare efter Hantverksprogrammet?

30 sep 2019
Hej!
Jag går hantverksprogrammet, frisör. Jag velar mellan att välja yrkesförberedande eller högskoleförberedande. Jag vet att jag senare i livet vill plugga till mäklaren och därför undrar jag vad jag ska välja. Det ämne jag inte kommer ha jag väljer högskoleförberedande är Personlig försäljning vilket går i spår med säljaryrket. Men vilka kurser behöver jag för att komma in på fastighetsmäklarlinjen, alltså vilken svenska, matte, engelska behöver jag?Är det bättre att jag väljer yrkesförberedande och sen när jag vill plugga till mäklare att jag bara pluggar upp dem ämnena eller vilket blir bäst?
Mvh Filippa

01 okt 2019

Hej Filippa,

För att bli fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. I grundläggande behörighet ingår godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Det är alltså ganska många kurser som du behöver lägga till. Troligtvis hinner du inte med alla under din gymnasietid och då kan du läsa in dem på Komvux efteråt. Men den grundläggande behörigheten kan du lägga till under gymnasiet.

Det är helt upp till dig om du vill läsa in alla kurser efter gymnasiet eller om du vill läsa åtminstone den grundläggande behörigheten i gymnasiet. Om du lägger till grundläggande behörighet i gymnasiet sparar du ju tid men du kanske ser andra skäl att inte gör det. Diskutera gärna saken med din studie-och yrkesvägledare i skolan om du vill ha mer hjälp att fundera.