Sök utbildning 👉

Räknas utökade kurser med i gymnasiebetyget?

24 sep 2019
Hej!

Jag läser just nu estetiskt program (me teoretisk fördjupning). De säger att jag har utökat program med 100p och att Matte2b är min utökade kurs. Eftersom Matte2b är min utökade berättar de att den inte räknas i mitt betygssnitt.

Jag behöver Matte2b för min nästa utbildning, därför blir jag tveksam till om betyget i den kursen verkligen räknas bort.

Vet ni hur det ligger till?

25 sep 2019

Betyg i utökade kurser kommer inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka. Om du däremot vill söka till en utbildning där matte 2 ingår i behörigheten eller är en kurs man kan få meritpoäng på så kommer den att räknas in.