👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå om åk 1 i gymnasiet?

24 sep 2019
Hej.
Jag har gått ett år på ett gymnasieprogram och fått betyg i många kurser. Jag tänker söka till samma program på en annan skola i en annan kommun på mina högstadiebetyg. Måste jag visa upp mina betyg från mitt första år på gymnasiet? Jag vill läsa om kurserna och kanske få högre betyg.

24 sep 2019

Du kan söka in till åk 1 igen om du vill det. Men det kan vara bra att du diskuterar saken med din studie-och yrkesvägledare först. Det finna andra alternativ att höja betygen utan att gå om ett helt år, exempelvis prövningar. Så diskutera med din skola innan du bestämmer dig så du vet att det blir det bästa beslutet för dig.