Sök utbildning 👉

Hur blir man läkare efter ett yrkesprogram?

19 sep 2019
Hej hej!
Jag har funderat en del på att plugga till läkare efter studenten. Då tänker jag att det är bäst att gå natur. Men det är inte riktigt de ämnena som intresserar mig. Finns det någon annan väg att gå? T.e.x humanistiska eller vård och omsårg. Men jag vill inte häller "stänga några dörrar" som det käns som att just ett yrkes program kan göra, ifall att jag ångrar mig.
Hur gör man för att få rätt behörig het o.s.v.
Tack!

20 sep 2019

Om du vill bli läkare så är det Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning som kan ge dig den behörigheten. Men om du går till exempel Vård-och omsorgsprogrammet kan du läsa in de kurser du saknar på Komvux efteråt eller gå ett naturvetenskapligt basår på universitet/högskola. Du kan ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare i skolan så kan du få hjälp med att göra upp en plan för hur du ska nå ditt mål.