Kan jag byta ut en gymnasiekurs?

14 sep 2019
Hej! Jag läser naturprogrammet och undrar ifall det på något sätt går att byta ut modernaspråk mot exempelvis kör. Så att man ändå får lika mycket poäng i slutändan.

På skolan kan man nämligen läsa till en massa extrakurser. Tror att det finns en baktanke med detta, så att man enkelt kan byta ut de betyg som det går sämre för en i.

Vill poängtera snabbt att jag vill bli läkare, då behöver man inte moderna språk..

Mvh Fia

15 sep 2019

Hej Fia,

Man kan tyvärr inte byta ut någon kurs som ingår i det gymnasieprogram man går. Extrakurserna kan du läsa inom ditt individuella val och som utökade kurser men som sagt inte som ersättning för dina obligatoriska kurser.