Hur ska introduktionsprogrammet fungera?

12 sep 2019
Min dotter går andra året på NB för hon hade inte godkänt i eng i nian och kom inte in på någon annan linje trots 100% i grundskolan, inge diagnoser eller svårigheter.
Hon har nu gått år 1 fortfarande inte godkänt, ingen handlingsplan.
Uppmanas av lärare att inte läsa sv 2 & 3 utan ta det på komvux om några år.
Vi är bekymrade.
Kan man bara läsa eng på gymnasiet och sen vid godkänt byta och börja om på nytt års 1 gymnasiet?

13 sep 2019

Jag är inte säker på att jag förstått situationen. Det här är en fråga som man behöver diskutera direkt med skolan rektor för att kunna få några tydliga svar. Men om hon går i Introduktionsprogrammet nu och vill börja på ett nationellt gymnasieprogram när hon är klar med engelskan så låter det inte orimligt att vänta med gymnasiekurserna i svenska. Jag förstår inte varför hon skulle läsa dem på Komvux dock. Så länge hon är under 20 år så ska hon ju gå i gymnasieskolan bara hon blir behörig. Men som sagt prata med skolans rektor och studie-och yrkesvägledare så att de kan förklara hur de tänker och så att ni kan planera för de mål som din dotter har.