Sök utbildning 👉

Kan jag vänta med gymnasiet?

12 sep 2019
Hej, jag har funderat på att gå gymnasiet men just nu känner jag att jag inte kommer klara av det jag känner för mycket press på mig själv och jag känner att jag måste gå gymnasiet för att få en framtid, men jag tänkte kolla om man kan vänta ett år och sen hoppa på gymnasiet igen!

13 sep 2019

Ja, man kan vänta ett år med gymnasiet om man vill det. Det kan vara bra om du går till din studie-och yrkesvägledare och diskuterar det. Då kan ni lägga upp en plan för när du ska söka till gymnasiet och vad du ska göra under det år du inte studerar. Ni kan också fundera på om det finns något du kan göra för att känna mindre press så att det inte behöver stoppa dig. Det kan du även prata med din kurator om.