👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra om jag hamnat i fel kurs i gymnaiset?

12 sep 2019
Hej Jag började gymnasiet för några veckor sen och jag blev placerad i svenska 1 klass fast svenska är mitt andra språk,jag frågade min lärare om det men hon sa att det är bättre om jag stannar här pga tester jag gjorde i början av terminen. FörFöra veckan så gjorde vi 1 test och jag fick jätte dåligt på den. Vad ska jag göra,jag tror inte att jag kommer klara av det??? Har Sv o Sva samma nationella prov? Tror ni att jag borde ta sva??

12 sep 2019

Det är rektorn på din skola som ska avgöra om du ska läsa svenska som andraspråk eller inte. Det gör rektorn utefter din nivå och dina behov så att du ska få den undervisning som passar dig så bra som möjligt. Så om du känner att det kan ha blivit fel så ska du prata med rektorn om det så fort som möjligt.