Ska jag välja Naturvetenskapsprogrammet?

10 sep 2019
Hej, jag är en tjej på 15år går i 9:an nu jag är väldigt bra på alla No:ämnena alltså har A i alla de ämnena.
Jag är nämligen väldigt sugen på att gå på natur men är rädd för att jag inte kommer klara av matten för har endast E i matte just nu.
Jag har en termin att höja mitt betyg men de är svårt speciellt tanken på att min mattelärare knappt hjälper mig även när jag ber om hjälp. Jag tycker att de är väldigt kul med matte men på proven går de inge bra.
Så de är inte självaste matten i sig som skrämmer mig med att gå natur utan att jag är rädd att få underkänt i gymnasiet.
Jag har tänk på ekonomi också som plan B men vill verkligen gå natur för att det är en bredare linje och jag är inte säker på vad jag vill bli än.
Tycker ni att jag ska söka till en annan linje än natur eller tror ni att jag kommer klara av det?

11 sep 2019

Det är helt upp till dig vilket program du ska gå. I praktiken brukar det vara så att elever som har lägre än betyg C från grundskolan i matematik får svårt att klara matten på Naturvetenskapsprogrammet. Därför skulle nog många rekommendera att inte välja natur med E i matte. Men det är inte omöjligt att en person som är väldigt motiverad skulle kunna klara det ändå. Du måste fundera på om du tror att du är en sådan person.