Vad kan man göra om gymnasiebetygen inte räcker till för utbildningen man vill gå?

05 sep 2019
Hej jag har gått ut i gymnasiet förra året med gymnasieexamen ( gick samhällebeteende) och min dröm är att komma in på socionom utbildningen och jag sökte till universitet men jag hade tyvärr inte tillräckligt med meritpoäng för att komma in, står på reserv. Så min fråga är vad ska jag göra för att kunna höja upp mina meritvärde för att komma in på utbildningen jag vill.

Tacksam för svar.
Mvh, Meena

06 sep 2019

Hej Meena,

Vad tråkigt att du inte kom in den här gången! Men nu vet du vad som krävs och kan öka chanserna att komma in till nästa gång. Jag föreslår att du gör högskoleprovet så många gånger du hinner med innan du ska söka igen. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.

Förutom högskoleprovet kan du även försöka höja dina betyg genom att göra prövningar på Komvux. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.