Vad krävs för gymnasieexamen?

04 sep 2019
Hej!
Jag har en fråga angående hur många F man kan ha under gymnasiet (ettan, tvåan och trean) och ändå få ett examensbevis och ta studenten. Jag är orolig över framför allt matten men också spanskan. Jag går beteendevetenskap (Sam) andra året. I ettan fick jag på godkänt i de nämnda ämnena (E) men det var typ på gränsen och det här året tvivlar jag starkt på att jag kommer klara matten men kanske också spanskan, hur mycket jag än pluggar. I ettan la jag ner jätte mycket pluggtid på matten. Om jag får underkänt detta år (i spanska 4 och matematik 2b) vad krävs det då för att jag ska ha tillräckligt med poäng för att kunna gå ut med ett godkänt examensbevis? Vad behöver jag lägga till i trean osv. I resterande ämen har jag C och uppåt.
Tack!

05 sep 2019

För att ta examen från gymnasiet behöver man läsa kurser som blir minst 2500 poäng. 250 poäng är okej att ha f i så länge de inte är kurser som krävs för gymnasieexamen. För högskoleförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i:

Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matte 1

Man behöver också ett godkänt gymnasiearbete. Här kan du läsa mer om att ta gymnasieexamen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.

Det är bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren där du pluggar. Då kan ni tillsammans lägga upp en plan för hur du ska uppnå målen och få en gymnasieexamen. Det kan vara till stor hjälp!

Stort lycka till! /Petra, SYV