Sök utbildning 👉

Vilken inriktning passar om man vill bli advokat?

04 sep 2019
Hej!
Det är så att jag går första året i gymnasiet på samhäll och har två frågor.
Jag vill bli advokat och ska studera på universitet i Kroatien men jag hade hört att då måste jag gå det sista halva året i gymnasiet i Kroatien. Är detta sant? hur är det annars?

Den andra frågan är: det andra året väljer man om man ska gå samhällsprogrammet-beteendevetenskap eller samhällsprogrammet-samhällsvetenskap. Vilken ska jag ta för att rikta mig bättre åt advokat?

05 sep 2019

Din fråga när det gäller Kroatien måste du ta med själva universitetet som du ska söka till. När det gäller valet av inriktning så spelar det ingen roll då båda inriktningar ger dig behörigheten till Juristprogrammet (i Sverige). Men kolla även behörigheten för den utbildning du har tänkt gå i Kroatien.