Sök utbildning 👉

Hur blir jag pilot efter ett yrkesprogram?

03 sep 2019
hej!

jag heter Subhi och studerar el och energiprogrammet. min dröm är att bli pilot, inann jag börja på gymnasiet sökte jag tekniks program som första val och el och energiprogrammet som andra, men tyvärr jag fick inte plats på teknik program, men jag fick plats på el och energiprogrammet. min fråga är att hur ska jag göra för att kunna bli behörigt till pilots utbildning, altså vad ska jag göra, kan jag tillag kurser som Fysik e.x eller måste man läsa tekniks program för att kunna bli behörigt till pilots utbildning?

Mvh Subhi

04 sep 2019

Hej Subhi,

Behörigheten för pilot kan variera beroende på i vilken skola man vill utbilda sig. Därför är det bäst om du kollar upp behörigheten för den pilotutbildning som du vill gå. För att bli antagen är det vanligt att det krävs grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1, Matematik 2 (ibland 3) och Engelska 6. Gymnasieprogrammet man går spelar egentligen ingen roll bara man får med sig dessa kurser under eller efter gymnasiet (på Komvux). Du kan gå till din SYV i skolan så kan ni fundera ut en plan för hur du bäst ska uppnå behörigheten.