Har jag rätt att gå samma gymnasieprogram om jag flyttar?

03 sep 2019
Hej! Jag flyttade nu när jag börja gymnasiet för att jag skulle gå en speciell inriktning. Nu vill jag flytta hem pga olika skäl men programmet hemma är fullt och enligt skolverket ska man ha rätt till att fullfölja sin utbildning i sin hemkommun om kommunen erbjuder utbildningen vilket min kommun gör. Kommer jag ha få en plats på gymnasiet då?

04 sep 2019

Det stämmer att en elev som har börjat på ett nationellt program eller en nationell inriktning och som sedan flyttar från kommunen, har rätt att fullfölja utbildningen på programmet eller inriktningen om den nya hemkommunen erbjuder utbildningen. Din situation är ju lite annorlunda eftersom du sökte till en annan ort och nu vill flytta tillbaka och jag vet inte om du har varit skriven på din hemort hela tiden eller inte. Så jag vet inte hur kommunen kommer att tolka lagen i ditt fall. Du måste kontakta dem och fråga om det.