Vad krävs för att gå universitetet utomlands?

03 sep 2019
Hej, jag är intresserad i att gå på universitetet utomlands. Troligtvis inom Europa. Jag har precist börjat första året på gymnasiet på samhällsprogrammet men har fått möjligheten till att byta till antingen Natur inrkt. Natur, Teknik, inrikt. IT, eller Teknik inrikt. samhällsbyggnad. Min fråga är, vilket av dessa skulle vara högre värderade av ett t.ex. brittiskt eller tyskt universitet? Skulle jag ha högre chans att komma in på ett prestigefyllt universitet utomlands om jag gick natur än teknik? Hur stor roll spelar de mer advancerade natur kurserna som Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2, och Matematik 4?

04 sep 2019

Universiteten kommer inte att titta på vilket program du har läst på gymnasiet. Det som är viktigt är att man uppfyller behörigheten för den utbildning man vill söka. Så det kan vara bra att fundera på vilken utbildning du vill gå i dessa länder. Sedan kan du kolla upp behörigheten för utbildningen på det universitet du vill söka till. När du vet det blir det lättare att planera vilka gymnasiekurser du behöver och om du behöver göra något annat, exempelvis ett språktest för det språk som du ska studera på.

Börja med att kolla upp behörigheten för de utbildningar och universitet du vill gå. Sedan kan du gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och planera för hur du ska uppnå antagningskraven.