Sök utbildning 👉

Ska jag byta gymnasieprogram?

31 aug 2019
Hej! Jag har precis börjat i ettan på det naturvetenskapliga programmet och jag är så kluven till om jag ska byta till sam eller inte. Innan gymnasievalet hade jag också mycket beslutsångest och höll på att ändra mitt val i sista sekunden. Jag hade bra betyg i nian, straight A’s, men har ändå alltid haft lättare för sam-ämnena och tyckt de varit något intressantare. Dock tycker jag absolut inte dåligt om exempelvis kemi, matte o.s.v men jag vet inte om det kommer bli för mycket. På min skola kan man dock välja sam-inriktning i tvåan vilket gör att man inte läser kemi 2, fysik 2 och matte 4 utan istället samhällskunskap och geografi. Men i ettan kommer jag inte ha några samhällsvetenskapliga ämnen alls och jag tycker det känns väldigt tråkigt, men jag får ju dem sen så jag vet inte hur jag ska tänka. Dessutom är jag rädd att det kommer kännas som alldeles för mycket matte. Grejen är också den att det finns en internationell profil på samhällslinjen på min skola vilket gör att man får resa och ja den profilen gör helt enkelt linjen lite mer spännande överlag. Har du något förslag på hur jag kan tänka?

01 sep 2019

Jag rekommenderar att du går och diskuterar saken med en studie-och yrkesvägledare i din skola som är insatt i hur programmen ser ut på din skola och hur möjligheterna att byta ser ut. Hur du ska tänka är dock i slutändan upp till dig. Det finns inget rätt eller fel sätt att tänka så du måste fundera på vad du tror blir bäst för just dig.