👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta till Naturvetenskapsprogrammet?

30 aug 2019
Jag går i 1:an och läser ekonomiprogrammet. Men innan jag skulle läsa ekonomiprogrammet så ville jag gå in i naturvetenskap men tyvärr så är jag inte godkänt i kemi, så att jag kan gå in i naturvetenskap programmet. Men jag är godkänt på det andra ämnena förutom kemi.
Men jag undrade om jag har läst ett halv år alltså tills jullovet i ekonomiprogrammet så kan jag byta till naturvetenskap sen, alltså räknar dem min ekonomi betyg eller min nians betyg? Om det (skolan) räknar mitt ekonomi betyg och går in i natur så blir jag väldigt glad.

01 sep 2019

För att kunna byta till Naturvetenskap så måste du ha betyg i grundskolans kemi. Vill du byta program ska du gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan så kan ni prata om hur du ska gå till väga för att det ska bli möjligt.