Vad krävs för juristprogrammet?

29 aug 2019
Hej. Jag började nyligen i gymnasiet på samhäll (beteende) programmt, och undrar om man kan läsa juridik vidare i högskolan om man liksom har bra btyeg I alla ämnen som man får i gymnasiet.

30 aug 2019

Vad roligt att du funderar på att läsa juridik! För juristprogrammet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Behörigheten till Juristprogrammet kan du få från alla högskoleförberedande program och inriktningar, så Samhällsprogrammet ger dig behörigheten du behöver.

Sedan måste man titta på antagningsstatistiken för Juristprogrammet på den högskola/universitet där man vill gå det. Det kan man söka upp på UHR.se till exempel. Det brukar krävas minst 20 poäng vilket alltså innebär A i alla ämnen så det är högt. Men man kan öka sina chanser att komma in genom att också skriva högskoleprovet. Man kan även läsa enstaka kurser för att få en kandidatexamen i juridik och då brukar antagningspoängen vara lägre.