👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

27 aug 2019
Hen, jag är väldigt förvirring med vilken program ska jag läsa. Jag gillar effekt och att bli nått politiska. Jag gillar också att styr en grupp av människor. Jag är väldigt socialt, ledarskap och pratsam. Kan ni hjälpa med vilken program som passar mig bäst. Jag har lite intresserad av samhällsvetenskapsprogrammet.

28 aug 2019

Jag förstår att det kan vara svårt att välja vilket gymnasieprogram du ska gå! Det verkar som att du har tänkt över hur du är som person och det är en jättebra början. Nu behöver du bara läsa på om de program som finns och fundera på vilket som stämmer bäst in på det du beskrivit om dig själv. Jag skulle spontant tänka att det känns naturligt att du blivit intresserad av Samhällsvetenskapsprogrammet med tanke på det du skriver. Så kanske kan du titta lite extra på det. Men det kan vara bra att vara öppen till en början så läs gärna på om alla programmen innan du väljer. Det kan du göra här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020.