Sök utbildning 👉

Vilka extra kurser bör jag läsa på gymnasiet?

26 aug 2019
Hej! Jag känner mig lite kluven. Jag läser då allt som man ska läsa på naturvetenskap (andra året) och moderna språk. Men jag har hört att man kan läsa extra kurser utöver dessa dvs som ex. Rätten i samhället, mental träning etc. Är det ett bra val/ något som kommer spela stor roll för högskola eller universitets utbildning om jag väljer att lägga till en kurs? Dvs att jag har det lättare att få en plats på min utbildning senare som att jag exempelvis skulle komma in lättare eller är det obetydligt?

26 aug 2019

Man kan läsa fler kurser på lite olika sätt. Antingen inom det individuella valet som alltid ingår eller utökade kurser (om man vill läsa mer än 100%). Om du har behörighet samt full meritpoäng till den utbildning du vill söka till efter gymnasiet spelar det ingen roll vad du läser för övriga kurser. Men är det något som du saknar så kan du fundera på att läsa det. Prata med din skola, till exempel studie-och yrkesvägledaren om det.