Kan jag ta gymnasieexamen?

26 aug 2019
Hej
Under denna går jag på ekonomi programmet andra året och nästa år blir det sista år gymnasiet. Men jag fick f i båda ämnen privatjuridik-1 och företagsekonomi-1 och ni vet att man kan inte få gymnsieexamen. Ska jag läsa dem egen efter gymnasiet trots att jag ska inte fortsätta med sammaprogramm, jag ska läsa någon ting annat på högskolan. Jag frågade min syv i skolan hon forklarade men jag fattade inte tydligt vad hon sagt. Min fråga är ska jag läsa dem på komvux även om jag inte ska fortsätta med samma programm på högskolan eller behöver jag inte att läsa dem på komvux så att jag vill gå någonting annat på högskolan. Kan förklara till mig hur det ska bli.
Tack

26 aug 2019

Det är bäst att du vänder dig till din egen SYV igen om du inte förstod vad hon sa. Jag förstår inte varför du inte skulle få gymnasieexamen. För högskoleförberedande examen behöver man:

• Godkänt i 2250 av 2500 gymnasiepoäng
  • Ett godkänt gymnasiearbete
  • Godkänt i Svenska 1,2 och 3/Svenska för andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 5 och 6 samt Matematik 1.

Privatjuridik-1 och företagsekonomi-1 blir tillsammans 200 poäng och ingår inte i de kurser som behöver vara godkända för gymnasieexamen. Alltså finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna få en gymnasieexamen. Men prata, förutom med din SYV, även med dina lärare i dessa kurser eftersom det ändå kan vara en bra idé att läsa om dem för att höja ditt snittbetyg/meritvärde.