Kan jag bli arkitekt efter IB-programmet?

25 aug 2019
Hej! Jag vill bli arkitekt, men jag är osäker på om linjen jag vill gå på gymnasiet kommer ge mig behörighet. Jag har kollat runt men har hittills inte hittat något svar. Jag vill gå International Bachelorette Diploma Program (IBDP), och eftersom ett annat poäng/betygssystem används vet jag inte om jag får behörighet till den högskole-linje jag behöver gå för att bli utbildad arkitekt. Uppsattar all hjälp jag kan få!

26 aug 2019

Vad roligt att du vill bli arkitekt! Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Vad du än väljer för arkitektprogram är det möjligt att få behörigheten från IB-programmet men fråga gärna skolan du vill gå om detta innan du börjar, så du vet att du kan känna dig säker på att du får läsa det du behöver.