👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Är det svårt att komma in på svensk högskola från IB-programmet?

23 aug 2019

Hej!

Jag hade börjat studerar IB (internationell baccalaureate) programme i årkurs 1 för 2019. Mitt problem är att alla som väljer att studera i det programmet planerar att studera utomlands, men jag kan inte studera utomland för flera anledningar särskilt att jag är inte svenskt medborgare och har begränsad lander att resa till. Jag önskar att plugga i läkare linje eller apotakare. Efter nya lager i svergie blir det jätte svart att komma in medicinsk universitet. Eftersom jag skulle behöva ha 45 pöang i IB som motsvarar 20 pöang i svenskt programme. Plus att jag får inte plugga all tre naturvetenskap ämnena i IB och då jag skulle behöver kompletera i Kumvux. Jag känner mig totalt död inuti. Jag ville fråga om vilka alternativ har jag att kunna kanske upphöja mitt IB pöang med att ta svenskt kurser. Jag hade valt IB eftersom jag tänkte det skulle vara lättare för mig att få högre betyg. Jag bara hade bott i Sverige för 2 år och mitt svenka är inte i samma nivå som gymnasiet elever. Snälla hjälpa mig vad kan jag gör.

23 aug 2019

Vad roligt att du är intresserad av medicin! Om du är orolig för hur du ska uppnå behörighet och tillräckligt hög betygspoäng för att komma in ska du prata om det med din skola. Gå till din studie-och yrkesvägledare i din skola så får du hjälp med att planera för detta. I Sverige ger IB-examen en grundläggande behörighet till högskoleutbildning och precis som med de nationella programmen, avgörs särskild behörighet av dina ämnesval.

IB-poäng konverteras till svenska poäng, där 43 poäng (utav 45 max) motsvarar 20,0. IB-elever har också ha möjlighet att få meritpoäng. Det är inte omöjligt att komma in på läkar eller apotekarprogrammet för att du har gått IB. Däremot är det höga meritpoäng som gäller för alla som söker till Läkarprogrammet, oavsett vilket program du har gått. Din skola är säkert väl insatt i detta och kan ge dig bra information. Det finns ingen anledning att tro att allt är kört bara för att du går IB.