👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur byter jag från IB till ett svenskt gymnasieprogram?

20 aug 2019

Jag studerar för närvarande på en internationell skola. Jag vill konvertera/ byta till ett svenskt gymnasium , jag har inga svenska betyg eftersom jag nyss flyttat hem. Jag är född i Sverige och talar flytande svenska, bara svenskan som betyg som saknas. Tror du att du skulle kunna hjälpa mig på något sätt? Det skulle betyda jätte mycket för mig eftersom ingen från min skola är villig att hjälpa mig! Då jag inte trivs på min nuvarande skola och känner att IB linjen inte är den rätta linjen för mig.

Vänliga hälsningar!

21 aug 2019

Vad tråkigt att det känns fel! Jag tror att det kan bli ganska omständigt för dig att byta eftersom du då behöver läsa in svenskan och få betyg i den på något sätt. Men det är inte omöjligt. Du kan höra av dig till kommunen och fråga var det är möjligt att göra prövningar i svenskan från grundskolan. Men det tar ju såklart lite tid att ordna dina betyg.

Om du känner att du inte alls trivs i din nuvarande skola kanske det kan vara en idé att även kolla på vilka andra internationella skolor som skulle kunna vara aktuella för dig. Själva IB programmet är ju ganska flexibelt med tanke på att man kan välja ganska många ämnen själv. Det behöver egentligen inte skilja sig från något svenskt program särskilt mycket.

Sedan så är det också viktigt att man kontaktar kuratorn på sin skola om man inte trivs. Kuratorn är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg.