Sök utbildning 👉

Kan jag jobba som undersköterska efter Ekonomiprogrammet?

18 aug 2019

Jag skall börja ekonomiprogrammet på gymnasiet i år. Och efter studenten så är tanken att gå vidare till polis utbildningen :) men först vill jag samla på mig lite erfarenhet innan jag söker du förstår mig säkert... så nu till min fråga...

Eftersom jag gillar att arbeta med människor och hjälpa andra i livet så skulle jag vilja helst att jobba något inom vården innan jag söker till polisen då. Så kan man jobba som t.ex undersköterska på sjukhus på någon vårdavdelning eller på äldrevården om man går på ekonomiprogrammet och därefter jobba direkt som undersköterska i några år? Så kan man jobba som undersköterska efter detta program?

PS vet att polisen har även sina krav.

Med vänliga hälsningar :)

19 aug 2019

Vad roligt att du vill bli polis! Du kan söka jobb inom vården när du är klar med gymnasiet. Undersköterska är inte ett legitimationsyrke så det krävs inte en specifik utbildning för att arbeta med det, även om det är fördelaktigt att man gått Vård-och omsorgsprogrammet på gymnasiet när man söker jobb.