Spelar det någon roll vilken gymnasieskola man går?

15 aug 2019
Spelar valet av gymnasie roll i antagningen till högskolan? Har väldigt bra betyg gick ut med 327.5 och jag har inte så svårt i skolan. Vill bli en professionell advokat och vill komma in på det bästa universitetet som finns för att få den bästa utbildningen, kommer jag behöver kunna bra matte mm?

16 aug 2019

Nej, vilken gymnasieskola du går har ingen betydelse. Ingen högskola kommer att kunna se vilken gymnasieskola du har gått i innan. Det är din meritpoäng, dina betyg från gymnasiet, som du söker in på till Juristprogrammet för att sedan kunna bli advokat.

För juristprogrammet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Så matte är inte en stor del. Här kan du läsa mer om yrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/advokat-10887.