Sök utbildning 👉

kan jag bli advokat efter SA?

15 aug 2019
Hej jag gick ut med 327.5 och det finns ett gymnasie med mycket lägre intagnings poäng än vad jag gick ut med och funderar på att byta dit om jg inte trivs i min nuvarande skola. Men mitt mål är att bli advokat, kan jag blir det om jag läser samhälle beteende, vill även kunna ha chansen att bli doktor. Finns det kurser jag kan lägga till för att ha så många alternativ son möjligt?

16 aug 2019

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. För juristprogrammet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande program. Det är alltså inte några problem att läsa juridik på högskola om du går Samhällsvetenskapsprogrammet (SA).

Om du med doktor menar att du vill kunna ta en doktorsexamen ( i juridik till exempel) så är det inget som hindrar att du gör det efter Samhällsvetenskapsprogrammet. Men om du menar doktor som i läkare så kommer du troligen inte att kunna lägga till alla kurser som krävs om du går SA.