Får man fortsätta på gymnasiet när man fyllt 20 år?

12 aug 2019
Hej, jag har en vän som fyller 18 år 2019. Hen kommer att börja sitt andra år i intoduktionsprogrammet HT19. Hen säger att efter denna läsår kommer hen att börja årskurs 1 i gymnasiet och att hen sedan kommer inte att kunna fortsätta läsa årkurs 2 och 3 eftersom hen kommer att ha fyllt 20 år efter hen har avslutat årskurs 1. Då får jag gå i Komvux, säger hen. Stämmer det hen säger eller kommer hen att kunna läsa årskurs 2 och 3? Tack på förhand för ditt svar. Mvh. Abdullah.

13 aug 2019

Hej Abdullah,

En elev som har börjat läsa på ett nationellt program har rätt att fullfölja sin utbildning. Det innebär att en elev kan fullfölja sin utbildning efter denna fyllt 20 år. Din vän kommer alltså att kunna avsluta sin gymnasieutbildning i den skola han går bara han hinner börja sitt nationella gymnasieprogram innan han är 20 år.

Vänligen/Petra,SYV