👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur tolkar jag mitt antagningsbesked till gymnasiet?

10 aug 2019
Hej
Jag är osäker om jag kom in på mitt första handsval på gymnasiet. Jag kom in på det men jag blev osäker om jag tackade ja eller nej. Det är grönt i rutan och det står vilken dag och tid vi börjar osv (men det stod även innan jag tackade ja/nej).

Lite längre ner i samma ruta står det ”Svarsblanketen är behandlad” men gröna bokstäver. Längre ner ser man listan på vad man har valt och i vilken ordning och då är mitt första handsval grönt och mina andra val vit och så står det med röd text ”
Du är antagen på ett högre rangordnat val. Du är inte reserv till detta val.”

Betyder det att jag har kommit in? Om jag inte har kommit in betyder det att jag inte är reserv på något annat gymnasium?

11 aug 2019

Alla kommuner har sin egen gymnasieantagning och hur deras webbplats och antagningsbesked ser ut varierar. Jag kan därför inte svara på din fråga utan du ska vända dig direkt till din egen gymnasieantagning med dina frågor om hur du ska tolka antagningsbeskedet.