Vad är skillnaden mellan kommunal, fri och privatskola?

09 aug 2019

Har en enkel fråga till er...

Vad är skillnaden mellan kommunal gymnasieskola och en Enskild gymnasieskola samt provat??

Vad är skillnaden?

TACK!

11 aug 2019

Skillnaden har att göra med vem som äger skolan. En kommunal skola drivs av kommunen. En friskola är en skola som inte drivs av kommunen, men som ändå huvudsakligen finansieras av skattemedel. Detta skiljer i sin tur friskolor från privatskolor, som helt eller delvis finansieras med elevavgifter. Friskolor kan ha olika typer av ägare, exempel privata företag, stiftelser eller ideella organisationer.

Privatskolan till skillnad från de andra skolorna har rätten att välja de elever som tas in på skolan och finansieras delvis eller helt och hållet genom avgifter.  Det finns bara ett mycket litet antal privatskolor i Sverige som följer svensk läroplan, exempel är Grennaskolan och Lundsbergs skola.

Vänligen/Petra,SYV