Sök utbildning 👉

Kan jag bli astronaut?

07 aug 2019
Hej
jag ska börja gymnasiet detta läsår och gå i vård och omsorg, Tror du att jag kan jobba som astronaut i framtiden om jag fortsätter detta linje eller måste jag gå i naturvetenskap eller teknik programmet ?
Tack

08 aug 2019

Ja, det är möjligt. Det viktiga är vad du gör efter gymnasiet. Vård-och omsorgsprogrammet kommer innebära att du måste komplettera med en del kurser på Komvux efter gymnasiet men sedan kan du fortsätta mot ditt mål.

Vägen till astronaut kan vara väldigt olika, men det är vanligt att man har en naturvetenskaplig eller teknisk utbildning i grunden i höga nivåer, som masters och doktorandexamen. Utbildningar som du skulle kunna välja på högskola är naturvetenskapliga utbildningar (t.ex. fysik, biologi, kemi eller geologi) eller civilingenjörsutbildningar som till exempel rymdteknik.

Det är även en merit att vara pilot och att ha goda språkkunskaper i engelska och gärna även ryska. Även om man har alla dessa meriter och kunskaper är det ovanligt att man blir astronaut men man kan jobba med rymden på andra sätt inom till exempel forskning och teknisk utveckling.

Om du behöver mer hjälp med att planera dina framtida studier så kan du kontakta din studie-och yrkesvägledare så fort du börjat gymnasiet.