👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

07 aug 2019
Hej jag har en fråga!
Jag är antagen på en gymnasieplats men jag måste åka jättelångt för att ta mig ditt och så har jag gjort omval men det står att reservantagningen är klar den 5e augusti. Vad ska jag göra tills reservantagningen är klar om jag it blir antagen där jag vill.
På gymnasiet där jag kommit in startar utbildningen den 22a augusti

08 aug 2019

Det är bättre att du kollar hur reservantagningen fungerar direkt med din gymnasieantagning eftersom det kan variera lite från kommun till kommun. om reservantagningen är klar den 5:e Augusti borde du ju kunna se ditt besked nu. Vanligen är det så att det sker flera reservantagningar och att de sträcker sig till mitten av september. Det är olika för olika delar av landet när skolorna själva tar över reservantagningen, ibland vid terminsstart och ibland först i september. Men om du inte har kommit in genom reservantagningarna som ditt antagningskansli/gymnasieantagning gör kan du kontakta skolan du vill gå när de tar över reservantagningen. Det är ingen garanti att man kommer in genom reservantagningarna så därför är det bäst att börja på den skola man kommit in i väntan på att kunna byta.