Kan jag bli polis efter Teknikprogrammet?

03 aug 2019
Hallå,

Jag tänkte läsa läsa teknikprogrammet med inrikting spelutveckling på gymnasiet. Och efter det så skall jag gå vidare till polisutbildningen. Och jag vet att polisen har sina egen krav. Så nu till frågan ;)
Kan jat söka till polisutbildningen om jag går på tekinprogrammet? Behöver jag läsa till kurser isåfall vilka då? Eller så behöver man helt enkelt inte det ??

Tack!

05 aug 2019

Vad roligt att du vill bli polis! För att vara behörig till Polisutbildningen behövs det grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program men väljer du Teknik ska du välja till Historia 1a2.