Sök utbildning 👉

Vad gör jag om jag inte kom in på gymnasiet?

02 aug 2019
Hej på dig!

Jag har gått ut 9:an och gick efter det i sommarskola för att komplettera mitt betyg. Jag har sökt till gymnasiet men eftersom jag gick på sommarskoln så står jag istället som reserv för gymnasiet och inte fått än en gymnasiet plats. Jag står på teknikprogram som 1 reserv och på några andra program som andra reserv, så har jag en chans att komma in på teknikprogrammet som första reserv eller? Men om jag Inte nu skulle komma in på någon alls gymnasiet utbildning vad händer då? Väntar jag då tills nästa år gymnasiet antagning eller hur funkar det? Jag har allt godkänt på betygen så då tror jag inte att man behöver läsa ett ett år extra i grundskolan eller har jag fel?
Eller så väntar man tills nästa år?
Tack på förhand!

05 aug 2019

Ja, du har chans att komma in på gymnasiet. För att du ska komma in på Teknikprogrammet där du har köplats 1 så krävs det ju bara att en person tackar nej till sin plats. Men man kan såklart inte veta säkert hur det går. Du får ta en sak i taget. Just nu så får du vänta på resultatet för reservantagningarna. Du hittar datumen för det på gymnasieantagningens webbplats i din kommun. Reservantagningarna fortsätter in på hösten då skolorna själva tar över antagningen så skulle man inte komma in innan terminsstart så finns det alltså fortfarande chans att man tas in senare. De flesta får tillslut en plats men skulle du inte få en så tar du kontakt med din kommun så får du hjälp.