Sök utbildning 👉

Kan man åka på utbytesår i trean i gymnasiet?

01 aug 2019
Hej! Jag är intresserad av att åka på ett utbytesår i USA under gymnasiet. Jag undrar om det går att åka efter tvåan i gymnasiet? Är jag för gammal för det? Vid det laget kommer jag precis ha fyllt 18. Alltså jag fyller år i Augusti.
En annan fråga jag har är om jag måste läsa matte 3 för att kunna plugga vidare på högskola inom ekonomi?

Tacksam för svar!

01 aug 2019

Vad roligt att du vill åka på ett utbytesår! Du kan åka vilket år du vill under gymnasiet och det finns inte en åldersgräns för det. Du kan läsa mer om utbytesår här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/utbytesar-high-school-ar-8525. Ta sedan kontakt med de organisationer som tycker verkar intressanta så kan du får mer information.

Ja, matte 3 brukar ingå i behörigheten för Ekonomiprogram på högskola/universitet.