👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag söka en gymnasieskola i en annan stad?

29 jul 2019
Hejsan! Jag vill gå på ett gymnasium i Stockholm men bor nere i Malmö. Jag undrar om det går att ansöka till den skolan iaf. Jag undrar även om man kan få studentboende eller något annat boende under gymnasiet och isf om man får bidrag eller liknande.

30 jul 2019

Du kan söka utbildning utanför din hemkommun till alla friskolor, eftersom de tillämpar riksintag. Oavsett var i Sverige du bor kan du alltså söka till en fristående gymnasieskola på samma villkor som eleverna i kommunen där skolan ligger. Vill du att det ska vara en internatskola där du kan bo så kan du hitta dessa här: https://www.gymnasium.se/sok/internat (Läs gärna informationen längst ner på sidan också).

Förutom på internat så kan man inte få studentboende på gymnasiet men om du läser på en fristående gymnasieskola och måste bo på studieorten, kan du ansöka om inackorderingstillägg från CSN.