Vad gör jag om jag tackat nej till min gymnasieplats?

25 jul 2019
Hej, jag har satt mig i en jobbig situation... Jag hamnade på mitt tredjehandsval som jag tackade nej till så nu står jag som reserv till högre val, och jag tror ärligt talat jag inte kommer komma in där eftersom 1;min merit ligger under lägsta, 2;det är ett rätt populärt gymnasium. Men jag kanske hade kunnat komma in på ett av mina lägre val eftersom min merit låg högre, jag vill bara inte gå på den skolan jag kom in på, vilket annat av mina val hade varit ok för mig. Vet inte riktigt vad jag ska göra.
Och står man reserv till alla sina högre val eller bara ett högre ?

Vänligen
Laila

26 jul 2019

Hej Laila,

Vad jobbigt! Jag tycker du ska kontakta gymnasieantagningen i din kommun och fråga om det finns något de kan göra. Det hade varit bättre att stryka alternativ nummer tre, som du kom in på. Då hade du prövats på de andra alternativen. Du kan stå som reserv till alla högre rangordnade val. Om det är för sent att göra något så får du söka nya skolor i reservvalen. Gymnasieantagningen brukar lägga ut information om vilka skolor det finns lediga plaster och hur man söker dem på på sin webbplats.