Sök utbildning 👉

Kan jag gå gymnasiet?

22 jul 2019
Om man kommer från Israel och är 18 år med full utbildning, hur gör man då för att komma in på ett gymnasium i Sverige? Kan man det? Vart vänder man sig, vad är viktigt att tänka på?

23 jul 2019

Om du är 18 år och har gymnasieutbildning från Israel behöver du troligtvis inte gå om gymnasiet här. Du kan istället fortsätta utbilda dig på högskola/universitet, yrkeshögskola eller andra eftergymnasiala utbildningar. När du söker till högskola görs en bedömning av dina utländska betyg automatiskt men du kan även få hjälp med att bedöma vad din utbildning motsvarar i Sverige här: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/.

Skulle det vara så att du saknar någon behörighet från din gymnasieutbildning så kan du läsa in det på Komvux/vuxenutbildning.