Sök utbildning 👉

Vad händer om man inte svarat på antagningsbeskedet till gymnasiet?

19 jul 2019
Min dotter missade sista datum att tacka ja till sin antagna plats på gymnasiansökan (val 9), hur gör vi nu för att lösa detta? Hon har sina reservplatser kvar men de står still sedan länge. Plats 3 som reserv men har inte rört sig på länge.
Det står att hon fortfarande är antagen på val nio men hon har som sagt inte tackat ja till denna plats fast hon vill ha den.

Med vänlig hälsning,
Isabelle

22 jul 2019

Hej Isabelle,

Om man svarat fel på sitt antagningsbesked ska man kontakta Gymnasieantagningen i kommunen så fort som möjligt, ring eller mejla dem. Om man inte svarade alls så är det oftast så att man behåller platsen man kom in på, men det kan fungera olika i alla kommuner så kolla hur det funkar med er antagning. Om det står att hon är antagen är det troligen så att hon har kvar platsen.

Reservantagningen fortsätter tills skolorna själva tar över antagningen och  skolorna själva kan ta in nya elever en bit in på terminen. Vill man inte ha reservplatserna, utan vill gå på alternativet man kom in på kontaktar man gymnasieantagningen. Du som inte vill prövas vidare för antagning till utbildning eller utbildningar där du står som reserv måste svara att du tackar ja till erbjuden plats men inte vill stå kvar som reserv till dina högre val.