Hur ändrar jag gymnasieansökan efter valet?

16 jul 2019
Hej! Jag har kommit in på mitt 2:andra val men vill gå på mitt 3dje val. I svars alternativen finns det inget som tackar nej och söker vidare till lägre svarsalternativ. Hur gör man?

17 jul 2019

Man kan bara komma in på ett alternativ till gymnasiet. Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då.

Om man vill ändra något efter att gymnasievalet är över måste man ta kontakt med sin gymnasieantagning och fråga om hur man gör det och vilka konsekvenser det kan leda till. Ibland går det att stryka ett alternativ utan att påverka ansökan så att den räknas som sen men det kan vara för sent för det. Fråga din gymnasieantagning om detta.