Sök utbildning 👉

Kan jag ta gymnasieexamen?

13 jul 2019
Kan man gå ut gymnasiet med betyg F i åtta ämne, jag har 2250 poäng idag kan jag ta examen om jag har 8 F betyg också ? har inte räknat 8 F betyg som jag har utan 8 F betyg har 2250 poäng idag kan jag ta examen eller?

15 jul 2019

För att ta examen från gymnasiet behöver man läsa kurser som blir minst 2500 poäng och få godkänt i minst 2250 poäng. Om du har F i 8 kurser så har du underkänt i mer än 250 poäng så då måste du försöka bli godkänd i fler kurser. Beroende på om du läser till en yrkesförberedande examen eller en högskoleförberedande examen behöver man ha godkänt i lite olika kurser. För högskoleförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i:

Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matte 1

Båda två behöver också ett godkänt gymnasiearbete. Här kan du läsa mer om att ta gymnasieexamen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.

Det är bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren där du pluggar. Då kan ni tillsammans lägga upp vilka kurser som du måste läsa för att få en gymnasieexamen från ditt program. Det kan vara till stor hjälp!

Stort lycka till! /Petra, SYV