Kan jag göra sent ändringsval till IB?

13 jul 2019
Hej!
Nu är ju det slutliga gymnasievalet gjort och jag har blivit antagen till samhäll. Dock har jag nu kommit till insikt att jag förmodligen valt 'fel'. Jag vill väldigt gärna studera IB i grannkommunen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Enligt statistik har just denna linje på just den skolan endast totalt en reserv, 61 sökande och 48 antagna. Skulle du säga att det är värt att riskera att göra ett sent omval? Mitt betyg i engelska är A och min merit är 230.
Kram Maja

15 jul 2019

Hej Maja,

Du skulle kunna kontakta skolan och fråga dem om chanserna att komma in efter den slutgiltiga antagningen. IB-skolor brukar ha egna antagningsprov redan innan den vanliga gymnasieantagningen så det är inte säkert att de kan ta in någon som missat antagningsproven. Fråga IB-skolan om det. Om du gör ett sent omval så är risken stor att man blir utan gymnasieplats helt så fråga skolan om chanserna innan du gör någon ändring. Du kan även fråga om det finns möjlighet att ställa sig i kö till skolan och byta längre fram efter skolstart om det blir någon lediga plats då.